Posilující čaj pro seniory

Cena: 62 Kč

Více jak 10 ks skladem.

50 g / 14 sypaných porcí. Bylinná čajová směs na zvýšení vitality starších lidí. Vyzkoušejte si také bylinky a buďte vitální. To vám sluší!
Produkt č. 78

Příprava posilujícího čaje pro seniory:

Dvě polévkové lžíce směsi zalijeme ½ l vroucí vody a necháme 15 minut vylouhovat. Přecedíme, ochutíme medem a citronem, můžeme přidat 1 dl červeného vína. Pijeme 3x denně i delší dobu.

 

Senioři a výživa - jak zůstat zdravý a vitální

Stravování starších lidí.

Jsou fyziologické důvody, proč by starší lidé měli dávat velký důraz na svou stravu. Měla by být taková, aby přispívala k celkové dobré zdravotní kondici a vitalitě a současně byla chutná a přispívala k jejich dobré životní úrovni.
 
 

Stárnutí probíhá v etapách
 

Ve vývoji stáří jsou určité etapy, které sebou nesou menší či větší fyziologické změny. Lidé od 60 - 75 let jsou ve fázi “mladého stáří“, lidé od 76 - 89 jsou ve fázi zralého stáří a u lidí nad 90 let hovoříme o dlouhověkosti. Vedle fyziologických změn podle stáří musíme také přihlédnout k individuálnímu životnímu stylu, ovlivněnému kouřením, stresem, nadváhou, nevhodnými stravovacími zvyklostmi a nemocemi.

Ve věku přes 80 let všechny změny provázející proces stárnutí jsou intenzivnější. Dochází k úbytku svalové hmoty, chuť na jídlo klesá, jelikož degenerují chuťové a čichové buňky. Také potíže s kousáním a polykáním stravy mohou způsobit úbytek na příjmu stravy. I v zažívacím traktu dochází ke změnám, které mohou vyvolat potíže při trávení jako pálení žáhy, zácpu, snížený příjem vitaminů. Úbytek a spotřeba vitamínů je také daleko větší u lidí nemocných. Proto je velmi důležité dbát, aby vše co je na talíři i v malé porci obsahovalo velké množství živin. Starší lidé by se neměli v jídle odbývat, právě přesně naopak, protože na množství živin v přijaté stravě závisí jejich zdravotní stav a kondice.


Příjem tekutin


Ve starším věku je velmi důležitý pravidelný pitný režim. Právě tekutiny zodpovídají za transport živin k orgánům. Přispívají ke kvalitnímu krevnímu oběhu, činnosti mozku a kvalitnímu trávení. Příjem tekutin za den by se měl pohybovat v rozmezí 1,5 až 2 litrů. Vhodné nápoje jsou čistá voda, horká voda, voda s citronem nebo plátkem zázvoru, detoxikační a bylinkové čaje (lapacho, kopřivový čaj,zelený čaj, meduňkový čaj, rooibos).


Vysoce kvalitní bílkoviny


Pravidelný přísun bílkovin v malých porcích několikrát za den zabraňuje rychlému odbourávání svalové hmoty a udržuje imunitní systém v dobré kondici. Jak vypadá zdravý příjem bílkovin v průběhu týdně? Ryba by se měla konzumovat nejlépe 2 x týdně, bílé drůbeží maso 2 - 3 x týdně, kvalitní mléčné výrobky s mléčnými bakteriemi 3 x týdně a vejce 3 x týdně. Živočišné bílkoviny musí doplňovat také zdroje bílkovin rostlinných. Tedy 2 - 3 x luštěniny, 2 x týdně tofu a sojové mléko a denně ořechy a semena (možné i v namleté formě. Častá konzumace červeného masa a uzenin je u starších lidí nežádoucí a zvyšuje riziko nádorových onemocnění.  
Pravidelná konzumace správných tuků
Vysoce kvalitní oleje lisované za studena jako řepkový olej, sezamový, dyňový, lněný, ořechový jsou zdroje omega - 3 kyselin, které jsou zodpovědné za zdravé srdce, celý cévní aparát, zdravý nervový systém. Kromě toho mají i proti nádorový účinek a jsou výborným lékem pro artritidu. Konzumace semen a ořechů může příjem omega - 3 kyselin v těle zvýšit a samozřejmě tučné ryby jako makrela, tuňák, losos, sardinky jsou základním zdrojem omega - 3 kyselin. Starší člověk by se měl vyvarovat konzumaci tučných věcí jako je sádlo, škvarky, uzeniny a tučné maso. Největší riziko pro zdraví představují tuky ztužené, obsažené v margarínech, ve sladkostech, listovém těstě, sladkých pekárenských výrobcích a masoxech. Vysoká konzumace živočišných a ztužených tuků přispívá k cévním, kloubním chorobám, k zánětům v těle, které v případě chronického zánětu mohou přecházet v nádorové onemocnění.


Dostatečná konzumace pomalých uhlohydrátů a vlákniny


Starší lidé by měli razantně omezit konzumaci produktů z bílé mouky a bílého cukru, které přispívají k silnému okyselování organismu - řídnutí kostí a osteoporóze, snižují hladinu vitamínů a minerálů a zatěžují slinivku břišní. Jsou také potravou pro nádorové buňky. Nejdůležitějšími uhlohydráty jsou celozrnné pečivo, obilniny jako pohanka, oves, jáhly, quinoa, z pšenice kuskus a bulgur a neloupaná rýže. Ty všechny jsou zdrojem vysokého množství živin tolik v pozdějším věku potřebných, jako antistresové vitaminy skupiny B1 - B6, minerály a vláknina. Z obilnin je možné připravit velmi chutné pokrmy v podobě rizot, kaší nebo je možné je přidávat do polévek.

Zelenina tepelně upravená (dušená, krátce restovaná) je velmi lehce stravitelná a vysoký obsah živin zůstává zachován. Také ovoce je možné konzumovat v podobě šetrně připravených kompotů např. s ovesnými vločkami.

Teplé pokrmy lehce stravitelné obsahující trávící bylinky a koření jsou lékem pro oslabený zažívací trak ve vyšším věku. Výživné zeleninové polévky s luštěninami a obilninami, teplé ovocné kompoty, dušená zelenina v obilném rizotu a k tomu zdravou lehce stravitelnou bílkovinu. To jsou zaručené léky, které udrží vitalitu a zdraví vašeho těla do pozdního věku.
 


Kvalitní zdroje vápníku. 

Pozor nejsou to jen všude doporučované mléčné výrobky. Ty naopak ve vyšším věku je vhodné konzumovat střídmě. Zatěžují ledviny a vysoká konzumace přispívá k osteoporóze. Mléko by starší lidé neměli konzumovat vůbec, protože je těžce stravitelné. Důležité zdroje vápníku jsou například listová zelenina obsahující kyselinu folátovou, která chrání proti Alzheimerově chorobě a kornatění cév. Dále sezamové semínko - 3 lžičky denně pokrývají spotřebu vápníku pro jeden den, dále tofu, ořechy, brokolice, celozrnné obilniny, luštěniny, sušené ovoce.


Potravinové doplňky


Zdravá a vyvážená strava společně s potravinovými doplňky dělá divy. Je to ta nejlepší a zaručeně správná cesta k dlouhověkosti, vitalitě a zdraví. Z kvalitních potravinových doplňků určitě nepřehlédněte sladkovodní řasy (Chlorella), životní elixír Aloe Vera gel, a ženšenové preparáty, Vilcacoru, Kustovnici čínskou, Ostropestřec, Hlívu ústřičnou nebo Shitake, Omega - 3 tablety, Laktobacilly a další přírodní preparáty, podporující kvalitní imunitní systém.


Vidíte, i stáří může být krásné, když se o to sami přičiníte. Pravidlo, že v životě není nic zadarmo, je v tomto případě velmi pravdivé. Čím více pro vaše tělo uděláte, tím více od něho dostanete!

 

Posilující čaj pro seniory - složení čaje

  Libeček kořen (Radix levistici)

Libeček kořen (Radix levistici)

Libeček má vysoký obsah vitaminů a je močopudný. Tím čistí krev i celý organismus, zlepšuje krevní oběh, léčebně prospívá při srdečních chorobách, dně, revmatismu a onemocnění ledvin. Působí jako mírné rozpouštědlo žlučových a močových kamenů. Celkově posiluje organismus, hlavně nervovou soustavu a svalstvo, působí též jako mírné afrodiziakum. Ženám libeček pomáhá při nepravidelné menstruaci, nesmějí ho však užívat během těhotenství. Zevně se libeček osvědčuje jako přísada do různých bylinkových koupelí. Jemně roztlučený kořen s troškou oleje se doporučuje přikládat na pigmentové skvrny na pokožce. Nálev 1 lžičku drogy přelijeme 0,25 l vroucí vody, přiklopíme a necháme 15 minut louhovat. Scedíme. Užívá se mezi jídlem 3x – 4x denně. Odvar 2 lžičky drogy zalijeme 0,25 l vody, přiklopíme a vaříme 5 minut. Poté scedíme. Užívá se teplé obvykle 2x denně, ráno a večer.

  Rozmarýn list (Folium rosmarini)

Rozmarýn list (Folium rosmarini)

Je výjimečný tím, že jako jedna z mála rostlin zvyšuje krevní tlak. Přitom příznivě ovlivňuje zdravotní stav, uklidňuje a odstraňuje nervové vyčerpání. Zlepšuje krevní oběh, odstraňuje pocit chladu v končetinách a pomáhá při takzvaném stařeckém srdci. Tonizuje cévy, nervovou soustavu a celkově posiluje. Čaj z rozmarýnu má potopudné a močopudné účinky, uvolňuje větry a křeče zažívacího ústrojí. Rozmarýn pomáhá při ženských chorobách, upravuje menstruaci a léčí bělotok. Rozmarýn nachází dobré uplatnění i zevně. Silný odvar slouží ke kosmetickým účelům, k čištění pleti, na ekzémy, rány pohmožděniny a na výplachy ženských genitálií. Jako přísada do koupele oživuje údy po mrtvici. Natírání pokožky rozmarýnovým lihem zlepšuje prokrvení, pomáhá při svalových a nervových bolestech. Při jakékoli formě vnitřního užívání rozmarýnu je překročení doporučených dávek nebezpečné a vůbec ho nesmějí užívat ženy v těhotenství.

  Vachta list (Folium trifolii fibrini)

Vachta list (Folium trifolii fibrini)

Vachta má schopnost upravovat a normalizovat vylučování žaludeční kyseliny, proto ji používáme při jejím přebytku i nedostatku. Vachta dokáže vyléčit i těžké nebo chronické onemocnění žaludku. Druhou dobrou vlastností vachty je, že oživuje krevní oběh a podporuje tvorbu nové krve, celkově posiluje organismus, uklidňuje a snižuje horečku, zejména u dětí. Čaj se používá též při migréně, proti zimnici a při zvětšené štítné žláze. Čaj z vachty se doporučuje pít při zkaženém žaludku, nechutenství, poruchách trávení, při střevních kolikách, žloutence, onemocnění jater a podobně. Vachta je silná rostlina, proto obvyklé dávkování raději trochu snížíme. Můžeme ji užívat samostatně, ale tvoří také dobrou přísadu do směsí, především v kombinaci s jinými hořkými rostlinami. Čaj z vachty i ze směsí, které vachtu obsahují, je zakázaný těhotným ženám a nedoporučuje se pít nepřetržitě.

  Yzop nať (Herba hyssopi)

Yzop nať (Herba hyssopi)

Má značně posilující účinek na celý organismus, což je důležité především pro starší lidi. Je vhodný do kloktadel na zánět hrdla a ústní dutiny, vždy v kombinaci se šalvějí. Yzop mírně zvyšuje krevní tlak. Osvědčuje se i proti kašli a při záchvatech průduškového astmatu. Odstraňuje noční pocení, uvolňuje větry, zlepšuje chuť k jídlu, má močopudné účinky a schopnost brzdit růst škodlivých bakterií. V běžném dávkování nemá yzop vedlejší účinky, je však třeba používat ho s rozvahou, neboť silnější dávkování by mohlo mít opačný účinek. Vůbec se nedoporučuje při stavech podráždění a nervozity.